Graffiti na Gradele je imao skromne početke, a sada s ponosom mogu reći da su “pravi i veliki” festival.
Vrijeme čitanja:
Kako organizirati Graffiti na Gradele, boutique festival u špici turističke sezone na Braču, jednom od najljepših otoka Jadrana? Festival na obali koji je postao fenomen, a zadržao dušu usprkos neprekidnom rastu i razvoju? Sjeli smo s idejnim začetnikom i glavnim organizatorom festivala “Graffiti na Gradele”, Markom Bokom, kako bismo saznali odgovore na ova pitanja.
U samom srcu Jadranskog mora, na jednom od najljepših otoka Hrvatske, otoku Braču, smješteno je predivno mjesto Bol. Ljepota, bogata kulturna baština, poznate plaže, tradicija. I festival grafita? Da, festival grafita, glazbe i urbane umjetnosti. Graffiti na Gradele, znan i kao GNG!
Počelo je kao prijateljsko okupljanje, a preraslo u festival za koji se čuvaju dani godišnjeg odmora.
Kako je GNG postao festival?
Počeci samog festivala su bili hobistički, a Boko spremno izjavljuje da su još uvijek hobistički jer mu je profesija, a i posao koji plaća mirovinske stupove, ipak nešto drugo. Nije jedini u organizacijskom tijelu GNG-a koji tako pristupa.
Radim nešto sasvim drugo u profesionalnom životu, kao i ljudi koji su uključeni u organizaciju. Svi troše dane godišnjeg odmora kako bi se GNG ostvario.
Nizao je festivale godinu za godinom, ali jako dugo se to bojao nazvati festivalom.
Festival je imao gradaciju kroz godine, put i razvoj, a tek nakon prvih nekoliko izdanja usudili smose reći kako je to pravi festival. Posljednje dvije godine smo s glazbenim programom prešli u prostor kluba u kojem imamo osiguran produkcijski i logistički dio, a posljednja dva izdanja naplaćujemo i ulaznice kojim je zaokružena priča ako pričamo o definiciji festivala.
Promjena večernje lokacije je donijela novi zalet
Boko ističe kako im je upravo prostor kluba omogućio naplatu ulaznica. Sve do desetog izdanja su bili besplatan festival, ali je ta odluka bila dodatno učvršćena i dotadašnjom lokacijom. Prvih devet izdanja je i dnevni i večernji dio fesivala bio organiziran na prostoru Bijele kuće, nekoć uspješnog hotela koji je godinama čamio prazan. Boko je uz crtače grafita revitalizirao Bijelu kuću, a uz samo crtanje se pojavio i glazbeni program. Tko je bio, zna — pristup Bijeloj kući je teško ograditi kako bi proces kupnje i provjere ulaznica bio gladak. Glazbeni program je 2022. godine preseljen u 585 Club zbog sigurnosnih i logističkih razloga, ali i kapaciteta, pa je tako i naplata ulaznica postala moguća.
Sada su rezultati Graffita na Gradele mjerljiviji, a i omogućena je dodatna zarada naplatom ulaznica koja olakšava organizaciju.
Rekao bih da se 2017. i 2018. godine dogodio breakthrough trenutak kada smo shvatili da ovo postaje ozbiljno. Nismo nikad planirali postati “masovnjača” festival niti to planiramo. Prelaskom u klub smo se iznenadili i oduševili jer smo uočili da kapaciteti dodatno mogu rasti.
Osim dodatnog financijskog boosta postignutog naplatom ulaznica, nije baš sve bilo med i mlijeko.
“Postojali su izazovi. Javio se izazov uvođenja koncepta samih ulaznica. Njihova dostupnost u pretprodaji, procjena cijena za early bird ulaznice, procjena cijena za period kada se objavi prvi dio lineupa, finalnu cijenu u pretprodaji i, na kraju, koja će cijena biti na ulazu. Deset godina sam radio festival koji nije imao te probleme.”
Festival ranije nije imao te probleme, ali je imao čitav niz drugih problema od kojih je većina riješena kada je glazbeni program prebačen u klub kojem je Boko izrazito zahvalan. Naplata ulaznica je bila minimalno opterećenje.
Pretprodaja ulaznica je išla na fizičkim lokacijama i preko Entria, a što se tiče same kontrole ulaza, proces je jednostavan. Svatko s mobitelom može odraditi kontrolu i skenirati ulaznice, važno je samo imati pristup profilu. (Nama iz Entria je drago da smo dio novog poglavlja festivala na koji trošimo godišnje odmore – op.a.)
Ekipa koja sudjeluje u organizaciji Graffita na Gradele je posebna
I sami smo svjesni kako javnost ne može i ne mora biti svjesna svega što se događa ispod haube, ali smo ga pitali što bi volio osvijestiti posjetiteljima. Boko dodaje kako GNG nema profesionalne produkcijske tvrtke kao drugi festivali, a očekivanja su često jednaka ili veća.
Ja ne mogu nazvati, tražiti i reći gdje želim da mi se postave tri velika stejdža i da će ti i ti bendovi nastupati. Sva produkcija i večernjeg i dnevnog festivala, jer je GNG dva festivala u jednom, prolazi kroz ruke mog tima i mene. Od svakog kabela, ograde, bannera, skele, šanka, kante boje… Prvo prođe kroz moje ruke jer moram to dovesti na otok, a onda i posložiti.
Iako špica sezone na popularnom otoku u Hrvatskoj može zvučati romantično, to je ujedno i otegotna okolnost. Iznosi u odnosu na 2019., ali i 2022. su toliko porasli, ali je festival ipak uspio apsorbirati taj šok i financijski zatvoriti posljednje izdanje.
Nahraniti, transportirati, smjestiti i platiti ljude je apsolutni logistički kaos. Nije u pitanju samo prijevoz na otok već i preko samog otoka jer je Bol na drugoj strani.
A kako su se nosili s menadžmentom financija i budžetima kroz godine?
Dok se festival nije naplaćivao, išlo se kroz ugostiteljstvo ili kroz donacije. Veći moment su bile suradnje sa sponzorima i uspješno apliciranje na projekte.
Izrazito nam je važna suradnja sa sponzorima, uglavnom privatnim tvrtkama. Surađujemo s partnerima koji su s nama kroz godine, postali su nam i prijatelji u međuvremenu. Kroz te prihode uspijevamo financirati festival. Jedan manji dio uspijevamo pokriti i prodajom merchandisea.
Na upit o pristupanju samim sponzorima i osiguravanju sponzorskih suradnji, kao savjet za nadolazeće organizatore je istaknuo jednu važnu stvar.
Važno je biti svjestan svoje posebnosti. Što možeš ponuditi nekoj firmi kao dodanu vrijednost? Mi firmama osiguravamo prostor za dodatnu komunikaciju njihovih usluga i proizvoda te pristup određenom tipu publike – a sve na zanimljiv i zabavan način, koji je organski i ne smije biti prenapadan. Treba se staviti u cipele tog sponzora. Što oni mogu dobiti kroz tebe? Što oni žele, zašto je tvoja priča posebna? Mi imamo Bol na Braču, ljeto, grafite i murale, genijalnu i vjernu publiku i odličan organizacijski tim – to nas čini jedinstvenima. Ne možemo biti samo još jedan od glazbenih fesitvala, njih je puno.
Izrekao je i nešto što se često zaboravlja. Nije važno sponzoru samo uzeti novac, važno je sponzoru osigurati vrijednost i postaviti se korektno i odgovorno. Bez uzajamne ljubavi nema ni zadovoljstva.
Važno je baviti se tim sponzorom. Nije cilj uzet mu lovu i nagodinu tko te šiša. Treba biti korektan i fer kako bi sponzor shvatio i opravdao svoje ulaganje. Tko god je ušao u suradnju s nama, nastavlja ju zadovoljno. Dosad nam nijedan sponzor nije otpao.
Online prezentacija i vidljivost su im također vrlo važni – i to kroz cijelu godinu
GNG vizualnoj prezentaciji pristupa ozbiljno, od frameova objava na Facebooku i Instagramu pa sve do mercha – majica, čarapa, ručnika, cekera… Fotografije s festivala su iduće jutro online, aftermovie s prikazom atmosfere se uvijek napeto iščekuje. Očito je kako je ovo jedan od važnih segmenata samog festivala.
Boko se slaže kako je danas gotovo sve vizualna prezentacija.
Ako nije na fotkama, u dizajnu, na vizualima i na videu – nije se dogodilo. Antonija sve dizajnira (vizuali i merchandise), Ana-Marija sve komunicira, a Lopac sve fotka – odlični ljudi zaista su ključ.
GNG ima kvalitetnu ekipu što se tiče same vizualne prezentacije – od dizajna, fotografije i videa pa sve do pristupa na društvenim mrežama. U pitanju su pojedinci koji razumiju ton komunikacije festivala i rezultati ne izostaju.
I kad Graffiti na Gradele završi, nije gotovo
Ako mislite da je festival gotov kada festivalski program završi, grdno se varate. Nakon završetka festivalskog programa, ekipu na lokaciji čeka još nekoliko dana intenzivnog posla.
Pomisliš da si gotov, ali sve to treba rastaviti. Sve na ruke treba dići, kamioni nemaju pristup Bijeloj kući, dosta kamiona dođe odjednom pa treba sve to ishendlati. Vratiti lokaciju u prvobitno stanje. Razdužiti sve, platiti račune, napisati izvještaje. Završetak festivala ne može izgledati kao da si ga sjekirom odrezao, mora imati prirodnu gradaciju. To uključuje fotografije, video, komunikaciju.
A feedback?
Dotaknuli smo se i feedbacka publike koji se implementira u buduća izdanja festivala.
Na društvenim mrežama je vidljiv feedback, ali onaj nevidljivi je feedback od usta do usta. To je najbolji marketing, ta jedna zadovoljna osoba će dogodine dovesti nekog svog.
Graffiti na Gradele sa svojom publikom ima prilično blisku i direktnu komunikaciju. Publika uključene ne doživljava kao distancirane korporativne entitete. Jedan od dokaza se vidi svake godine — i reperi i publika svojevoljno ustaju s ležaljki na Bijeloj kući ako vide da je stigla neka dostava i nešto treba unijeti na lokaciju festivala. Shvaćaju zajedništvo i suradnju kao recept za uspjeh.
Za dolazak na Brač moraš imati snažnu volju za dolaskom. Ne dođeš tri dana nego pet. Dovučeš nekoga svog. Ljudi se vraćaju. Kad vidiš pun klub, preko dana vidiš Bijelu kuću kako gori, ljudi sudjeluju u svemu, kupaju se, druže se, to je to!
I važna stvar za kraj svakom organizatoru
Pitali smo Boku i što bi ponudio kao savjet nadolazećim organizatorima kako bi naučili na njegovim greškama. On ne smatra da radi po svim pravilima event menadžmenta, ali je istaknuo važnu stvar.
Treba biti svjestan toga što radiš. Ne treba raditi festival s nečim što već susjedno selo ima. I publika i sponzori će skužiti da sve to već susjedno selo ima pa će izostati podrška. Ako postoji razlog zbog kojeg ti je važno nešto napraviti, ako spremno ideš glavom kroz zid, znači da si zagrizao. To je dobar znak, pronaći ćeš način. Ako radiš samo zbog zarade, nećeš dobro proći. U Hrvatskoj se od festivala ne živi, pogotovo samo jednog. Treba provjeriti postoji li publika ili potreba za nekim festivalom, a zatim se upustiti u realizaciju.
Piše: Franjo Opačak